PREDSTAVLJANJE NOVOG DJAKA SA AUTIZMOM RAZREDU

Mnogi od nas se pitaju da li treba ili ne treba predstavljati dete kao drugacije pred drugarima iz razreda. Ja mislim da na nivou uzrasta od 3 godine to mozda i mozete sakriti, ali u skoli, ne mozete. A i ne treba. Vase dete zasluzuje da bude uvazeno onakvo kakvo zaista jeste, sa svim svojim uvrnutim interesovanjima, i izazovima koji su mu teski.

Prilazem ovde fantastican algoritam prezentacije deteta iz knjige Alyson Betien „Autizam iz dana u dan“ , koju inace imate skeniranu na srpskom jeziku ovde u grupi, a toliko je prekorisna da je to neizrecivo.

Znaci procitajte prvo ono skenirano od Alyson.

 

 

A potom evo i dodatnih ideja za ubaciti u to:

1. Reći deci da je DOKTOR rekao da _______ mora česce da izadje da prošeta u toku časa, do wc-a, da se umije, ako to jeste slucaj sa vasim detetom. To bi trebalo da pomogne deci da shvate kao pravedno to sto ce se njemu ponekad dozvoliti te stvari, a drugima nece.

2. Da im objasnimo da _______ čuje zvukove glasnije, ili vidi boje jarkije od njih, i da je to ponekad bolno, pa ako se to desi, on ce im pokazati tako sto će zeleti da se osami da bi se smirio, i da je tad najbolje da ga pustimo da se smiri. (Kod starijih razreda se moze čak pozvati jedno dete kao dobrovoljac da se na njemu uradi demonstracija senzornog „overloada“ recimo zvuka. Sad tu mozete pustiti mašti na volju na koji način, (meni svasta pada na pamet).

3. Za moje dete, ja ću reci da ne oseća prstima dovoljno kao oni, pa da zato lupka u predmete i stiska ih, jer mu to pomaze da oseti bolje. Da jos uvek ne ume da kaze da je ljut, pa da umesto toga jako lupi sakom o sto ili zid, ili na neki drugi nacin nam saopšti da je ljut.

4. Da im opišemo i objasnimo karakteristično neobicno ponasanje: „jos uvek nije naucio sta je njegovo a sta tudje pa će mozda ponekad dirati vaše stvari, gumicu, ali mi treba da mu pomognemo da to nauči tako sto ćemo mu traziti da nam to vrati, pa će vremenom to i naučiti.

4. Iskoristiću ono poredjenje, to sto x-box ne čita cd od play stationa, ne znaci da je pokvaren.

5. Definitivno ću iskoristiti sve sto je Alison rekla.

NAPOMENA: Dete o kome se govori ne bi trebalo da bude prisutno u učionici kad govorite o njemu.

Ljubaznošću Jelena Mudric de Sumbu

 

Postavi komentar