Kako preživeti školovanje – Program pozitivnog ponašanja

10357526_330006627151497_3846179623253977692_n

Kako podsticati učenike da izbegavaju konflikte, uvažavaju svoje nastavnike i razredne drugove?

 

– U školi u kojoj radim pedagoško-psihološka služba s nastavnicima sprovodi „Program pozitivnog ponašanja”, gde i najmanji uočeni napredak u ponašanju nagrađuje na neuobičajen način. Na primer, zbog ometanja časova iz pojedinih nastavnih predmeta učeniku je izrečena vaspitna mera. Rečeno mu je da u narednih mesec dana mora pokazati pristojno ponašanje na tim časovima, sem toga mora po dva puta biti od pomoći nastavnicima na časovima ili odmorima (podela testova, vežbanki, pomoć u izradi nekog materijala…), što će nastavnici potvrditi svojim potpisima na kartonu koji učenik nosi sa sobom. Za svaki dobijen potpis bio je pohvaljen, uz obavezno informisanje roditelja – navodi naša sagovornica.

Drugi primer: zbog „etiketiranja” druga iz razreda učeniku je izrečena opomena. Kroz razgovor s odeljenskim starešinom, učenik je dobio zadatak da napravi pano na kojem će navesti neprimerena ponašanja i ukazati na etiketiranje kao loše. Za ovu aktivnost je pohvaljen. Usledio je razgovor oba učenika kako bi se konflikt prevazišao.

 

0_7854d_2e202051_S

 
Treći primer: učenik koji duže vreme trenira fudbal ne dozvoljava drugim učenicima da podjednako učestvuju u igri na časovima fizičkog vaspitanja. Burno reaguje kada drugi učenici promaše mrežu. Izrečena mu je opomena pred vaspitnu meru. Uz pomoć interneta kao i znanja stečenih na treninzima, učeniku je naloženo da se detaljno informiše o pravilima u fudbalu. Naredna tri časa fizičkog vaspitanja, kada su učenici igrali fudbal, njegov zadatak je bio da prati igru kao glavni sudija, a njegov nastavnik je bio supervizor. Za dobro obavljeno suđenje ili pojedine delove bio je pohvaljen kroz ukazivanje da je fudbal timska igra i da svi moraju podjednako učestvovati u njoj.

– Nikako ne smemo zaboraviti da bi sve mere (kazne) koje se izriču u školi trebalo da budu vaspitne i da vode promeni ponašanja. Kroz određene postupke koji vode toj promeni učenik dobija nagradu u vidu pohvale ili veće ocene iz vladanja. Važno je pomoći detetu sarađujući s roditeljima na izradi jasnog plana aktivnosti koji vodi ka nagradi, motivišući dete da što pre stigne do cilja. Ključno je ukazivanje na odgovornost za postupanje koje nije primereno, a koje se može popraviti – ističe Irena Mučibabić.

Ona podvlači da je osnova svakog pedagoškog pristupa da nikakva kazna nema veliku vaspitnu funkciju ako dete nema mogućnost da je anulira svojim pozitivnim delovanjem.

Ceo tekst koji toplo preporučujem pročitajte na http://www.b92.net/kultura/vesti.php?nav_category=1087&yyyy=2014&mm=09&dd=01&nav_id=894446

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s