Lanac znanja – metoda u nastavi matematike

Evo jednog odličnog primera kako mala inovacija u nastavi može da doprinese aktivnom učešću učenika u nastavi. Princip možete primeniti u bilo kom predmetu, a spremanje časa je veoma lako i brzo. Ono što krasi ovaj čas kolegenice Jelene je povećana aktivnost i želja za takvim časovima kod njenih učenika.

Ovu „igru“ sam nazvala lanac znanja i koristila sam je pri sistematizaciji Pitagorine teoreme i njene primene na kvadrat, pravougaonik, romb, trapez, jednakokraki i jednakostranični trougao. Ova ideja nije moja, samo sam je iskoristila i modifikovala za moj čas.

Najpre treba pripremiti kartice, po jednu za svakog učenika. Na kartici je sa jedne strane odgovor a sa druge strane pitanje, ali to pitanje i taj odgovor nisu povezani (tj. taj odgovor nije odgovor na pitanje sa poleđine). Postoji jedna kartica samo sa pitanjem (ona započinje lanac) i jedna kartica samo sa odgovorom (ona završava lanac). Pri osmišljavanju kartica važno je voditi računa o tome da su svi odgovori, na pitanja koja izaberete za sistematizaciju gradiva,  različiti kako se ne bi javilo više učenika na jednopitanje. Ja sam moje kartice odštampala na malo tanjem kartonu, tako da  sam ih mogla koristiti u više generacija učenika (koristim ih samo u sedmom razredu već  šest godina).

Karte promešam i podelim svakom učeniku po jednu. Ukoliko je više karata nego učenika, uključim se i ja u lanac tj. uzmem višak kartica  ili nekim učenicima dam dve karte. Lanac započinje učenik koji ima samo pitanje. Svi učenici gledaju odgovore na svojim kartama. Učenici razmišljaju o odgovoru ali ne komentarišu glasno jer čekamo da se javi učenik koji misli da ima odgovor na postavljeno pitanje. Kad se taj učenik javi i pročita odgovor ostali odlučuju da li je bio u pravu ili ne. Ako je bio u pravu  nastavlja lanac znanja tako što pročita naglas pitanje sa poleđine svoje kartice. Ako nije bio u pravu, čeka se na tačan odgovor. Ovde je moguće uneti i poene, negativne za pogrešan odgovor a pozitivne za tačan, pa recimo podeliti odeljenje u dve grupe i proglasiti i pobednika na kraju. Dobro je i nagraditi pobednika nekom adekvatnom nagradom. Lanac se nastavlja do poslednje kartice na kojoj se nalazi samo odgovor.

Pre par dana sam igrala ovu igru sa ovogodišnjim sedmacima. Jako im se dopalo a kažu da su i puno toga naučili kroz obnavljanje gradiva na ovaj način. Inače, ono što smo trebali da ponovimo su formule za površinu i obim raznih figura kao i primenu Pitagorine teoreme na njima što ispadne veoma dosadno kad se radi na klasičan, frontalni način. Lanac znanja im se baš dopao i veoma brzo su “ukopčali” kako on funkcioniše. Svi su pažljivo slušali pitanja iako nije bilo takmičenja. Po završetku lanca tražili su da se karte ponovo podele i ponovi lanac znanja a ja sam stajala sa strane i uživala  posmatrajući dvadesetpet sedmaka koji sami sebe propituju i ispravljaju i u potpunoj posvećenosti  vode čas bez nastavnika :) :) :) .

Pozdrav Jelena Volarov

Preuzeto sa  http://www.skolskidnevnik.net/2010/10/lanac-znanja-metoda-u-nastavi-matematike/

One thought on “Lanac znanja – metoda u nastavi matematike

  1. Povratni ping: Ланац знања | Финансије

Ostavite odgovor

